Venind in nenumarate forme si interpretari, camasa alba este mai mult decat un articol vestimentar esential. Poate ca originea ei a fost in vesmintele barbatesti, insa, de-a lungul timpului, a devenit laitmotiv al farmecului feminin. Nicio alta piesa nu a avut atemporalitatea si versatilitatea ei, iar Coco Chanel a exploatat din plin aceasta calitate, revolutionand modul in care se imbracau femeile.
Dupa rigiditatea corsetelor si disconfortul taliilor incredibil de mici, era reconfortant sa porti haine lejere, care sa-ti permita sa te bucuri de fiecare moment. Ansamblul minimalist format dintr-o camasa relaxata, o pereche de pantaloni la dunga si un taior impecabil lucrat devine semnatura Chanel – nu lipseau, desigur, inconfundabilul sirag de perle si iconicul ruj rosu.
Hollywood-ul a avut, de asemenea, un rol elementar in evolutia sa. In anii ‘50 Audrey Hepburn o face celebra in filmul Vacanta la Roma, purtand-o cu manecile suflecate, iar imaginea fresh a Juliei Roberts in Pretty Woman inca fascineaza publicul. Ipostazele sale nu cunosc limite: de la varianta clasica, din bumbac, cu un aer masculin a la Marlene Dietrich, pana la modele romantice de inspiratie victoriana, cu gulere inalte, volane, aplicatii sau insertii splendide din dantela. Totusi, doar cea dintai are valente alegorice, regasind-o pretutindeni.
Un moment marcant in istoria camasii a fost aparitia intr-un vesmant de muselina alba a Mariei Antoaneta, portretul semnat de Vigée Le Brun in 1783 starnind un imens scandal – nu respecta eticheta regala fiind, inca o data, dovada prohibitului spirit liber si aventurier al arhiducesei. Mult mai tarziu, urma sa aiba un rol ingrat in diferentierea clasei muncitoresti de aristocratie. Fiindca primii nu isi permiteau sa mentina tesatura imaculata, uniforma lor de lucru a fost inlocuita cu albastru, in opozitie cu gulerele albe purtate de functionarii administrativi si patroni. Linia dintre ei avea sa dispara odata cu inventarea masinii metropolitane de spalat rufe. Esential in istoria modei, camasa pune semnul egalitatii si intre genuri.
In 1992, pentru editia aniversara Vogue, Anna Wintour alege sa imbrace pleiada de supermodele in camasi simple albe de la Gap. Elitismul este passe. E vremea sa vezi mai mult femeia decat hainele, complexitatea ei fiind cu atat mai vizibila atunci cand tinuta nu copleseste. Confortul devine primordial, mai presus de umerii exagerati si detaliile opulente ce fascinasera in Dinastia. Albul are implicatii psihologice unice. Culoarea acromatica, compusa dintr-o asociere echilibrata a tuturor culorilor spectrului, semnifica intregul si un nou inceput. Era, de altfel, si inceputul hegemoniei stilistice si avangardei lui Wintour, acel numar ramanand cel mai bine vandut din toate timpurile.
Mostenirea sa este impresionanta, avand in spate o istorie formidabila – de la monarhie la staruri de cinema, femei de neuitat au imprimat tesaturii ceva din personalitatea si stilul lor, schimband epoci. Oricat de elementar ar fi stilizata astazi, valoarea ei este incontestabila. Ca piesa centrala sau ca liant, joaca un rol imposibil de inlocuit in garderoba ambelor sexe. Valentele sale sunt infinite atunci cand creativitatea este liber arbitru. Experimenteaza fara teama. Esti gata sa pleci de la birou la plimbare sau la un eveniment tonic informal? Schimba-ti fusta creion cu jeansi si adauga o palarie din paie. Opteaza pentru o croiala dreapta, destinsa, si un material suplu – aceste atribute accentueaza ideea de miscare si aerul dezinvolt al tinutei, deconstruind austeritatea si platitudinea tipicei bluze de birou. Nasturii marmorati subliniaza accesibilitatea piesei.
Emmanuelle Alt, redactorul sef Vogue Paris, defineste perfect acest gen de French chic. Imaginea ei purtand blugi suflecati, o camasa din bumbac si stiletto negri, ramane memorabila in galeriile de street style. Compozitia este una care imbina echilibrat functionalitatea cu eleganta detasata, conturand o aparitie sarmanta smart casual. Nimic nu arata fortat, iar ceea ce inspira la un fashion icon este tocmai naturaletea, firescul. Sofisticarea vine din interior, modul in care porti haina este mai important decat un design elaborat. Daca blugii sunt o declaratie a spiritului vesnic tanar, camasa eleveaza look-ul si creeaza un contrast frapant si totusi soft intre clasic si rebel.
Aceasta piesa de imbracaminte, aparent simpla insa cu o incarcatura aparte, redefineste stilul in nenumarate moduri. Daca a o purta cu pantaloni tigareta si pantofi cu toc cui te duce cu gandul la business, asociata cu elemente relaxate intruchipeaza lustrul fara efort. Avand in vedere trucurile stilistice si accesoriile pe care le ai la dispozitie, vei fi in fiecare zi alta. Sarmul ei consta in usurinta cu care se adapteaza de la casual la elegant. Arata la fel de bine cu pantaloni formali, jeansi cu aspect uzat, o fusta colorata sau pur si simplu intr-o varianta oversize peste costumul de baie, in vacanta. Pe sub pulover sau sub un sacou, isi pastreaza nealterata carisma. Are, asadar, o consistenta nebanuita. Niciodata nu ai suficiente. Se spune ca Imelda Marcos, excentrica prima-doamna din Filipine, colectionase 600 camasi albe in dressing.